Ventilatie en luchtreiniging op school

Ventilatie en luchtreiniging op school

Met de opening van de scholen in het vooruitzicht is er terug meer aandacht voor ventilatie en luchtreiniging. In deze blog geven we een korte toelichting omtrent het gebruik van mobiele luchtreinigers met HEPA filtratie in klaslokalen.

In eerder gepubliceerde rapporten van de SERV (Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen) werden er alvast suggesties geformuleerd om de ventilatieversnelling vaart te geven. Uit deze dringende oproep blijkt dat er in slechts 16% van de Vlaamse schoolgebouwen goed kan verlucht worden. In 15% van de scholen kan er zelfs helemaal niet of slechts in heel beperkte mate verlucht worden. (1) Anderzijds hebben meerdere wetenschappelijke studies aangetoond dat mobiele luchtreinigers met HEPA filters (HEPA 13 en 14) het infectierisico van SARS Co-V-2 doen dalen. (2,3,4)     

In verschillende buitenlandse scholen en universiteiten (oa. Duitsland, Zuid-Korea, USA) worden alvast mobiele luchtreinigers met HEPA filters geplaatst als bijkomende preventieve maatregel in de strijd tegen Covid-19. In de staat New York staan er 58.000 stuks! Experten van de Harvard University en de University of Colorado hebben omtrent het gebruik ervan een gratis te downloaden calculator ontwikkeld. De gids ‘Schools for Health’ – Risk Reduction Strategies for Reopening Schools met de link naar de calculator staat vol nuttige richtlijnen (5).


Combinatie van raamventilatie en mobiele luchtreiniging

De Duitse IRK (Kommission für Innenraumlufthygiene) (6) adviseert ‘raamventilatie’ én de plaatsing van mobiele luchtreinigers zodat er een continue daling is van de concentraties aerosolen én CO2. De efficiëntie van elke 20 minuten de ramen gedurende 3 minuten te openen is analoog aan deze van de  werking van luchtreinigers met een totale CADR van ongeveer 1000m3/uur. De combinatie van beide is ideaal. Raamventilatie verlaagt dus de CO2 en luchtreinigers verlagen de concentraties aerosolen en fijnstof. De efficiëntie van ‘raamventilatie’ is echter sterk afhankelijk van het temperatuurverschil binnen versus buiten, het seizoen, de windrichting, de windsnelheid, het aantal en de grootte van de ramen en de duurtijd van ventilatie. Bijkomend nadeel is dat 50% van fijnstofconcentraties in binnenruimtes afkomstig zijn van de buitenlucht.

Volgens Curtius van de Goethe University Frankfurt am Main is het plaatsen van meerdere kleine toestellen met een beperkter ventilatiedebiet alvast efficiënter dan de plaatsing van 1 groot toestel met een erg hoog debiet. De combinatie van 4 luchtreinigers met een ventilatiedebiet van 5,5 luchtverversingen/uur zorgen bij gesloten ramen en deuren voor een daling van de aerosolenconcentratie met meer dan 90% binnen de 30 minuten. (7)


Ventilatie en luchtreinigers in de klas op school


Conclusie: advies voor scholen

Luchtreinigers met HEPA filters (HEPA 13 – 14) garanderen een snelle, efficiënte en homogene daling van aerosolenconcentraties in klaslokalen.

Luchtreinigers zijn vooral aangewezen in klaslokalen die niet voorzien zijn van ventilatiesystemen en bij inefficiënte ‘raamventilatie’. In meerdere situaties zijn luchtreinigers efficiënter dan klassieke raamventilatie.

De gewenste CADR (Clean Air Delivery Rate) is sterk afhankelijk van de ruimte, de bezettingsgraad en het aantal toestellen. Voor een doorsnee klaslokaal (180m3) adviseren we 4 toestellen met een minimale CADR van 500m3/uur/toestel (bij maximale snelheid). Een ideale setting garandeert minimaal 4 luchtverversingen/uur. De gemiddelde stukprijs van een luchtreiniger die voldoet aan de nodige specificaties bedraagt € 500. Onze luchtreinigers zijn erkend door de FOD Volksgezondheid als efficiënt hulpmiddel tegen Covid-19.

Luchtreinigers hebben het bijkomend gezondheidsvoordeel dat ze de fijnstofconcentraties (PM2.5 en PM10) doen dalen. Uit een Zuid-Koreaanse studie (8) die werd uitgevoerd in 34 scholen blijkt dat in klaslokalen met luchtreinigers de fijnstofconcentraties 35% lager zijn dan in de klaslokalen zonder luchtreinigers. 


Vrijblijvend advies over luchtreinigers op school

Wie meer informatie en prijzen wenst omtrent onze collectie luchtreinigers kan ons steeds vrijblijvend consulteren. Voor groepsaankopen zijn er aangepaste prijzen.

Bekijk ons uitgebreide gamma luchtreinigers



Referenties en bijkomende informatie


1. SERV. Rapport ‘Open deuren vragen open ramen. Oproep om ventilatie nu ter harte te nemen’. Brussel, 19 oktober 2020. Brief met bijlage aan Minister-President van de Vlaamse regering met kopie aan Vesoc-ministers en minister Beke.

2. Christopherson DA, Yao WC, Mingming L et al (2020) High-efficiency particulate air filters in the era of Covid-19: function and efficiency. Otolaryngol Head Neck Surg 163(6):1153-1155. https://doi.org/10.1177/0194599820941838

3. Lelieveld J, Helleis F, Borrmann S et al(2020) Model calculations of aerosol transmission and infection risk of COVID-19 in indoor environments. Int J Environ Res Public Health 17:8114. https://doi.org/10.3390/ijerph17218114

4. M. Oberst et al. (2021) Der Effekt von mobilen Luftfiltersystemen auf die Aerosolbelastung in Grossraumszenarien vor dem Hintergrund des Infektionsrisikos der COVID-19-Erkrankung. Kann die Präsenzlehre wieder aufgenommen werden ? Zentralblatt für Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie. https://doi.org/10.1007/s40664-021-00435-9

5. Schools For Health – Risk Reduction Strategies for Reopening Schools. June,2020 (Updated November 2020)Harvard T.H. Chan School of Public Health. Joseph G. Allen. Assistant Professor of Exposure Assessment Science and Director Healthy Building of Public Health. jgallen@hsph.harvard.edu

6. IRK, 2020:Einsatz mobiler Luftreiniger als lüftungsunterstützende Massnahme in Schulen während der SARS-Co-2 Pandemie, Stellungnahme der Kommission Innenraumlufthygiene (IRK) am Umweltbundesamt, 16 Nov. 2020, https://www.umweltbundesamt.de/dokument/stellungnahme-IRK-luftreiniger

7. Curtius et al. 2020.Testing mobile air purifiers in a school classroom:Reducing  the airborne transmission risk for SARS-Co V-2 , Institute for Atmospheric and Environmental Sciences, Goethe University Frankfurt am Main, Germany. https://doi.org/10.1101/2020.10.02.20205633

8. Ju-Hyeong Park et al. Effects of air cleaners and school characteristics on classroom concentrations of particulate matter in 34 elementary schools in Korea. Building and Environment, vol. 167, January 2020, 106437.